مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تماس با ما :

09127927904

ساعات کاری ما :

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 21

3 ایده محوطه سازی با چوب

3 ایده محوطه سازی با چوب

مدت زمان مطالعه 4:83 دقیقه
محوطه سازی با چوب - گروه معماری آرسس

محوطه سازی با چوب

محوطه سازی با چوب یکی از کارهای جذاب و مطابق طبیعت برای تزیین و بهبود فضاها است. محوطه سازی با چوب، از زیبایی و گرمای چوب بهره می‌برد تا فضاها را زیباتر، دلپذیرتر و کاربردی‌ تر کند.

استفاده از چوب در محوطه‌ سازی می‌تواند شامل ساخت اشیاء مختلفی مانند سکوها، پله‌ها، تراس‌ها، سایبان‌ها، صندلی‌ها و حتی ساختمان‌های کوچک باشد. چوب متریالی است که با طبیعت دوست است و با این ویژگی، محوطه‌ها را جذاب و دلپذیر می‌کند.

در این مقاله از آرسس به برسی محوطه سازی با چوب، انواع چوب مورد استفاده برای محوطه سازی، ایده های محوطه سازی با چوب و… می پردازیم تا انتها با ما همراه باشید.

محوطه سازی با چوب - آرسس

محوطه سازی باغ با چوب

استفاده از چوب در محوطه‌ سازی نه تنها به زیبایی فضاها کمک می‌کند، بلکه با ایجاد حس آرامش و گرما، فضاهای دلنشین و آرامی را فراهم می‌کند که برای استفاده‌کنندگان جذاب و آرامش‌بخش است. همچنین، چوب به عنوان یک ماده ساختمانی چند منظوره می‌تواند به راحتی با انواع معماری‌ها و طرح‌های مختلف ترکیب شده و فضاهای کاربردی و زیبا ایجاد کند.

با توجه به دوستی چوب با محیط زیست و امکانات گسترده‌ای که برای طراحی و زیباسازی فضاها دارد، محوطه سازی با چوب به عنوان یک رویکرد محبوب و کارآمد در طراحی منظر شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید :پله در محوطه سازی

کاربرد محوطه سازی با چوب - آرسس

محوطه سازی ویلا با چوب

استفاده از چوب در محوطه‌ سازی می‌تواند شامل ایجاد سازه‌های چوبی مانند سکوها، پله‌ها، تراس‌، حاشیه‌بندی‌ها، صندلی‌ها یا محوطه‌سازی اطراق درختان باشد. این موارد می‌توانند به دلایل زیبایی، دسترسی بهتر به فضا، ایجاد فضاهایی راحت و آرام، و همچنین افزایش کیفیت و طراحی زیباتر محیط کمک کنند.

به صورت کلی، مزایای محوطه سازی با چوب شامل دوستی با محیط زیست، طراحی گرم و آرامش بخش از نظر ظاهر، سازگاری با انواع معماری، و امکان ایجاد فضاهای متنوع و کاربردی است.

با انتخاب چوب‌های مناسب و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن برای پایداری و مقاومت بیشتر، محوطه‌سازی با چوب می‌تواند یک انتخاب عالی برای زیبایی و کاربردی‌ تر کردن فضاها باشد.

بیشتر بخوانید :گابیون در محوطه سازی

محوطه سازی با چوب - آرسس

از چه نوع چوبی برای محوطه سازی استفاده کنم؟

ممکن است بعضی از مواقع نیاز باشد تا با استفاده از چوب چیزی را در باغ خود بسازید، زیرا کار کردن با چوب بسیار ساده تر از کار کردن با آجر، سنگ و یا بتن است. چوب یک ماده عالی برای کسانی است که دوست دارند زمان خود را در باغ بگذرانند و خود را سرگرم کنند.

شاید شما بخواهید در محوطه باغ و یا ویلای خود یک دیوار حائل کوچک، پله، جبعه گل و…. بسازید در چنین مورادی استفاده از چوب برای محوطه سازی بسیار عالی است .

بیشتر بخوانید :محوطه سازی تراس

محوطه سازی با چوب - گروه معماری آرسس

چوب مستعد پوسیدگی است و وقتی روی زمین قرار می گیرد توسط حشرات بسیار آسیب می بیند. شما باید هنگام محوطه سازی با چوب از انوع چوب هایی که در برابر پوسیدگی مقاوم تر هستند استفاده کنید ، در ادامه به بررسی این چوب ها می پردازیم:

چوب سدر

چوب سدر حاوی توجاپلیسین که یک ماده عالی است، می باشد. این ماده یک دفاع طبیعی چوب در برابر هجوم قارچ و حشرات است. چوب سرو دارای دانه ای جذاب و معطر است، که برای استفاده به عنوان حصار بسیار محبوب است، اما معمولاً فقط به عنوان تخته های نازک فروخته می شود، که آن را به انتخاب بدی برای پروژه های سازه ای تبدیل می کند.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی ویلا

چوب سدر آرسس گروه معماری آرسس

 

این ماده عالی می تواند باعث واکنش های آلرژیک نیز شود و هنگام سنباده زدن یا بریدن این چوب، استفاده از ماسک فیلتر ایده خوبی است. چوب سدر انتخاب خوبی برای ساخت جعبه های کوچک است. که برای کاشت انواع گل و سبزیجات مورد استفاده قرار می گیرد.

 

محوطه سازی با چوب سدر آرسس گروه معماری آرسس

ردوود(Redwood)

چوب قرمز، یکی دیگر از انواع چوب مقاومت طبیعی در برابر پوسیدگی و هجوم حشرات است. همانطور که از نام آن پیداست، رنگ قرمز متفاوتی دارد که در صورت لکه شدن یا مهر و موم شدن ظاهری بسیار شیک ایجاد می کند.

محوطه سازی ویلا با چوب ردوود گروه معماری آرسس

چوب سرخ در تخته های نازک و همچنین اندازه های سازگار با ساختمان وجود دارد. تانن موجود در ردوود می تواند پوست شما را قرمز رنگ کند، بنابراین همیشه هنگام کار با چوب قرمز از دستکش استفاده کنید.

محوطه سازی با چوب ردوود گروه معماری آرسس

چوب ردوود آرسس گروه معماری آرسس

چوب راش

چوب راش یک چوب طبیعی است که با مواد نگهدارنده تزریق شده است. این نوع چوب جذابیت کمتری نسبت به چوب قرمز یا سرو دارد و بهترین استفاده را فقط برای عناصر ساختاری دارد.

محوطه سازی با چوب راش - آرسس

می تواند سموم را به داخل زمین  منتقل کند، بنابراین در نزدیکی گیاهانی که برای غذا رشد می کنند انتخاب خوبی نیست. با وجود این معایب، بسیار بادوام است و بهترین انتخاب برای دیوارهای حائل و پله های چوبی در خاک است. اغلب با مس تزریق می شود اما بسته به محل زندگی شما از مواد نگهدارنده مختلفی ممکن است استفاده شود.

محوطه سازی با چوب آرسس

مس می تواند باعث زنگ زدگی فلزات شود، بنابراین مطمئن شوید که پیچ ها و میخ ها برای این نوع چوب مناسب هستند.

چوب کامپوزیت

چوب کامپوزیت چوبی است که از ترکیب پلاستیک و چوب ساخته می شود. چوب کامپوزیت با بافت و لکه تمام شده فروخته می شود و نصب آن را ساده تر از چوب های طبیعی است.  این چوب در برابر پوسیدگی بسیار مقاوم است و نیاز به نگهداری کمی دارد. این گران‌ترین چوبی است که در طراحی محوطه استفاده می‌شود، بنابراین معمولاً به عنوان یک ماده تکمیلی استفاده می‌شود.

مزایای محوطه سازی با چوب

محوطه سازی با چوب به دلیل ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرد. در ادامه به بررسی برخی از این مزایا می پردازیم:

  • زیبا و طبیعی

چوب با ظاهر گرم خود، فضاها را زیبا و دلپذیرتر می‌کند. الگوها، رنگ‌ها و طرح‌های چوب، آرامش و زیبایی خاصی را به فضا می‌بخشند.

  • انعطاف‌پذیری در طراحی

بیشتر بخوانید :سنگ فرش محوطه سازی

نکته مهم محوطه سازی با چوب آرسس گروه معماری آرسس

 

چوب امکان طراحی‌های متنوع را برای افراد فراهم می‌کند. این انعطاف در استفاده از چوب به عنوان سازه‌ها، پله‌ها، میزها، نشیمن‌ها و…، به طراحان امکان می‌دهد تا ایده‌های خلاقانه و منحصر به فرد خود را در فضاها اجرا کنند.

  • دوستی با محیط زیست

چوب به عنوان یک ماده طبیعی، بهترین گزینه برای کسانی است که دوستدار طبیعت هستند. استفاده از چوب می‌تواند فرایند بازیافت و استفاده مجدد را تسهیل کرده و به حفظ محیط زیست کمک کند.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی باغ ایرانی

چوب در محوطه سازی

  • سازگاری با محیط

چوب از خواصی مانند مقاومت در برابر رطوبت، عایق بودن، قابلیت انعطاف و ارتجاع، سبکی و قابل حمل بودن برخوردار است که این خواص باعث می‌شود برای ساخت و استفاده در فضاهای مختلف مناسب باشد.

  • مقاومت و پایداری

با استفاده از چوب‌های مناسب و روش‌های صحیح پردازش آن ، می‌توان چوب را در برابر عوامل مخرب محیطی مانند حشرات، رطوبت، و تغییرات جوی مقاوم کرد.

  • تنوع و گستردگی

با توجه به انواع مختلف چوب و استفاده از تکنولوژی‌های متنوع در پردازش آن، می‌توان طیف گسترده‌ای از سازه‌ها و محصولات محوطه‌سازی را ارائه داد.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی استخر

محوطه سازی ویلا با چوئب گروه معماری آرسس

کاربرد چوب در محوطه سازی

چوب کاربرد های مختلفی در محوطه سازی دارد که در ادامه برخی از آنها را بررسی می کنیم:

پله‌ها و سکوها

ایجاد پله‌های چوبی با طرح‌ها و الگوهای خاص برای ارتقاء زیبایی و دسترسی بهتر به فضاهای مختلف .

صندلی‌ها و نشیمن‌ها

ساخت صندلی‌ها، نشیمن‌ها یا میزهای چوبی برای ایجاد فضاهای استراحت و آرامش در فضاهای باز.

پوشش‌ها و سایبان‌ها

استفاده از چوب برای ساخت سایبان‌ها، نمای داخلی یا خارجی، و پوشش‌های چوب به منظور افزودن بخش های زیبا به فضا.

بیشتر بخوانید :محوطه‌ سازی کافی شاپ

محوطه سازی ویلا با انواع چوب - آرسس

آثار هنری و تزئینات

استفاده از هنر چوب‌کاری برای ایجاد آثار هنری یا تزئیناتی مانند اسکولپتورها، پرده‌های چوبی یا الگوهای مختلف برای تزئین فضاها.

سازه‌های دکوراتیو

ایجاد سازه‌های چوبی دکوراتیو مانند آبنما، گلدان‌ها و سازه‌های مختلف جهت زیباتر کردن فضاها.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی با چمن مصنوعی

محوطه سازی باغ با چوب - آرسس

نکته مهم برای محوطه سازی با چوب

تمام چوب ها در نهایت پوسیده می شوند. اگر قصد دارید چیزی بسازید که عمر طولانی تری داشته باشید، باید زهکشی اطراف چوب را در نظر بگیرید. برای عرشه ها و سایر راهروهای چوبی، رطوبت از طریق شکاف های بین تخته ها تخلیه می شود.

5/5 - (6 امتیاز)

مطالب پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *