مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تماس با ما :

09127927904

ساعات کاری ما :

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 21

سنگ فرش محوطه سازی

مدت زمان مطالعه 7:09 دقیقه

سنگ فرش محوطه سازی

سنگفرش ها قرن هاست که وجود دارند . در گذشته از سنگفرش برای ساخت جاده ها استفاده می شد، اما امروزه در بین صاحبان ویلا و باغ ها نیز محبوبیت فراوانی یافته است . زیرا از سنگ فرش برای ایجاد مسیرها، پاسیوها، راهروها، اتاق های بیرونی، عرشه استخر، مسیرهای باغ و موارد دیگر استفاده می شود. سنگ فرش محوطه سازی دارای بسیاری از ترکیبات جذاب  مانند : سبک ها، اندازه ها، رنگ ها، ضخامت ها، بافت ها و الگوها مختلفی می باشند.

در این مقاله از گروه معماری آرسس به بررسی سنگ فرش محوطه سازی ، انواع سنگ فرش ، کار بردهای سنگ فرش در محوطه سازی و…. می پردازیم تا انتها با ما همراه باشید.

سنگفرش چیست؟

به هنر قراردادن سنگ ها با الگوی مشخص برای ایجاد بخش های مختلف ماننند راهروها، پاسیو، عرشه استخر، پیاده روها و سایر قسمت های فضای باز و مناظر باغ ها ، ویلاها و….. سنگفرش می گویند. سنگفرش یک سطح صاف برای راه رفتن نیز فراهم می کند، سنگفرش محیطی دلپذیر برای  محوطه ایجاد می کند، و بسیار بادوام است.

محوطه سازی با سنگفرش گروه ارسس گروه معماری آرسس

انواع متداول مصالح سنگفرش برای محوطه سازی

انواع مختلفی از سنگ فرش محوطه سازی در بازار وجود دارد در ادامه رایج ترین سنگفرش ها را بررسی می کنیم:

آجر

سنگ فرش های آجری از خاک رس ساخته می شوند و برای استفاده در محوطه سازی ویلا و باغ بسیار محبوب هستند. سنگ فرش های آجری سبک و ظاهری را ارائه می دهند که بسیار متمایز است و با دیگر انواع مصالح سنگفرش قابل مقایسه نیستد.

سنگ طبیعی 

سنگ صحرایی، سنگ آهک، گرانیت و سنگ پرچم از محبوب‌ترین سنگ‌های طبیعی هستند. سنگ های موجود برای سنگفرش این ها اغلب به دلیل زیبایی جذاب و ویژگی هایی که دارند مورد علاقه افراد هستند.

بتن 

سنگفرش های بتنی در خانه های مسکونی و تجاری محبوب هستند. سنگفرش های بتنی با ارائه انواع بافت‌ها و رنگ‌ها، هم زیبا هستند و هم برای تردد وسایل نقلیه و پیاده‌روی به اندازه کافی بادوام و مناسب هستند.

بیشتر بخوانید:محوطه سازی باغ ایرانی

محوطه سازی با سنگفرش ارسس گروه معماری آرسس

 

انواع سطوح سنگفرش برای محوطه سازی

در ادمه سه مورد از سطوح سنگ فرش محوطه سازی که می توانید انتخاب کنید را نام برده ایم

صاف ای نوع از سنگ‌فرش‌ها سطحی صاف و صیقلی دارند.

فرورفته

این نوع از سنگفرش‌ها سطح کمی ناهموار دارند به طوری که ظاهری طبیعی و فرسوده‌تر دارند.

لکه‌دار 

سنگ فرش های لکه دار مشابه سنگفرش‌هایی هستند که در زمان‌های قدیم برای جاده‌ها استفاده می‌شد، این سنگ‌فرش‌ها ظاهری بسیار فرسوده به شما ارائه می‌دهند.

بیشتر بخوانید:محوطه سازی استخر

محوطه سازی با سنگفرش گروه معماری آرسس

الگوهای متداول محوطه سازی با سنگفرش

هنگامی که می خواهید سنگ فرش محوطه سازی انجام دهید ، چندین گزینه برای الگوهای سنگ‌فرش دارید که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. از سنتی تا مدرن، انتخاب شما بستگی به نوع و سبک سنگفرش هایی که برای فضای منظره یا ویژگی های مورد نظر شما دارد .در ادامه ما برخی از محبوب ترین الگوهای سنگ فرش ها را بررسی خواهیم کرد.

الگوی دایره ای

درالگوی دایره ای سنگفرش ها در ردیف هایی قرار می گیرند تا شکلی دایره ای را تشکیل دهند. سپس فضای بین سنگفرش ها با ماسه یا ملات پر می شود. الگوی دایره‌ای معمولاً در محوطه‌های پاسیو یا راهروهای بزرگ استفاده می‌شود، زیرا منطقه را به فضاهای کوچک‌تر تقسیم می‌کند و جذابیت آن را افزایش می‌دهد.

 

الگوی شاه ماهی

در الگوی شاه ماهی سنگفرش ها در جهتی جایگزین برای ایجاد یک شکل “V” قرار می گیرند و می توانند در 45 یا 90 درجه قرار بگیرند. همچنین می‌توان این الگو را با سنگفرش‌های سفالی یا سنگ طبیعی نیز مخلوط کرد. از آنجایی که این الگو بادوام است، در مناطقی که رفت و آمدی زیادی در آن انجام می شود و یا مبلمان زیادی در فضای باز دارند، توصیه می شود.

 

الگوی باند در حال اجرا

این روش یکی از رایج ترین الگوهای سنگ فرش است و همچنین ساده ترین الگو نیز می باشد. این الگو به راحتی نصب می شود و کمترین ضایعات را ایجاد می کند. در اینجا سنگفرش ها در کنار هم قرار می گیرند تا خطوطی ایجاد کنند که پاسیو یا مسیر ورودی شما طولانی تر یا عریض تر به نظر برسد.

 

الگوی اروپایی

این الگو در اروپا بسیار محبوب است . اگرچه این یکی از دشوارترین الگوهای سنگفرش برای محوطه سازی است، اما یکی از زیباترین طرح ها نیز می باشد. می‌توانید سنگفرش‌ها را با اندازه‌های مختلف انتخاب کنید و حتی رنگ‌های مختلف را با توجه به سلیقه خود برای این الگو انتخاب کنید.

 

الگوی بافت سبد

این الگو بسیار قدیمی است و در گذشته برای مسیرها استفاده می شده. در الگوی بافت سبد سنگ فرش محوطه سازی در یک الگوی متناوب بین جفت های عمودی و افقی قرار می گیرند. سنگفرش های جفت جلوه ای متمایز به منطقه می دهند و سنگ فرش هایی با رنگ های مختلف مکمل و متضاد می توانند برای علاقه بیشتر استفاده شوند.

بیشتر بخوانید:محوطه‌ سازی کافی شاپ

محوطه سازی با سنگفرش آرسس گروه معماری آرسس

مزایای سنگفرش در محوطه سازی

سنگ فرش محوطه سازی سنگی است که از بتن، سنگ طبیعی، آجر و…. ساخته می شوند. به صورت معمول، آنها قطعات کوچکی هستند که اندازه های متفاوتی نیز دارند. افراد می توانند رنگ ها،الگو ها و بافت های مختلفی از سنگ فرش را برای محوطه سازی حیاط خود انتخاب کنند . برخی از بهترین ویژگی های سنگفرش عبارتند از:

دوام و ماندگاری

سازگاری سنگفرش ها با تغییرات آب و هوایی و تغییرات فصلی

نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر

هنگامی که سنگ فرش محوطه سازی به درستی نصب شوند، سیستم روسازی محکم و منعطف ایجاد می کنند. آنها مستعد شکستن یا ترک خوردن نیستند و سه تا چهار برابر محکم تر از پایه بتنی یک خانه هستند.

نگهداری سنگفرش ها حداقل است. در صورت لزوم، لازم است تا فقط زباله ها و برگ ها را از روی سطح سنگفرش با  باد یا جارو جمع اوری کنید.

بیشتر بخوانید:محوطه سازی با چمن مصنوعی

متدوال ترین کاربرد سنگفرش ها

  1. مسیرهای پیاده روی
  2. مسیرهای رانندگی
  3. محوطه باغ و ویلا
  4. آتشکده
  5. پاسیو
  6. محوطه استخر
  7. پله

انتخاب سنگفرش مناسب برای محوطه سازی

هنگامی که تصمیم گرفتید که چگونه می خواهید حیاط خود را محوطه سازی کنید، وقت آن است که بفهمید کدام نوع سنگ فرش محوطه سازی شما بهترین است. علاوه بر اینکه ایده های خود را برای طراحی در نظر می گیرید بهتر است به سوالات زیر نیز پاسخ دهید.

  1. هماهنگی سنگ فرش با ساختمان و دیگر بخش ها

شما باید هنگام انتخاب سنگفرش مطمئن شوید سنگفرش‌هایی را انتخاب می‌کنید که با خانه‌تان و دیگر بخش های محوطه تان چگونه به نظر می رسد.

به عنوان مثال، اگر ویلای شما آجری است، ممکن است مسیر های ویلا را نیز آجری انتخاب کنید و یا اگر خانه شما دارای روکش سنگی است، ممکن است یک مسیر سنگفرش مناسب تر بخواهید.

  1. سنگفرش ها زیر پا چگونه احساس می کنند؟

اگر در حال ساختن یک پیاده رو هستید که مردم به صورت مرتب روی آن راه می‌روند باید سنگفرش‌هایی را انتخاب کنید که برای پیاده‌روی راحت باشند.

انتخاب سنگ فرش محوطه سازی ناهموار ممکن است مردم را سرگردان کند. از طرف دیگر، سطحی که بیش از حد صاف است ممکن است لغزنده شود (مخصوصا اگر در حال ساخت عرشه استخر یا باغی هستید که به صورت منظم آبیاری می شود).

  1. بودجه شما چقدر است؟

برخی از سنگ فرش محوطه سازی تقریباً مقرون به صرفه هستند، اما برخی دیگر می توانند بسیار گران باشند. محدوده بودجه شما تعیین می کند که کدام سنگ فرش برای شما گزینه مناسبی است.

سنگ فرش محوطه سازی  بتنی و گرانیت تجزیه شده هر دو گزینه های ارزان قیمتی هستند. همچنین قیمت سنگ محلی کمتر از سنگ هایی است که باید  از مسافت های دورتر حمل شوند و به محل مورد نظر شما انتقال پیدا کنند.

چگونه از رشد علف های هرز بین سنگفرش های محوطه جلوگیری کنم؟

استفاده از شن و ماسه های پلیمری برای درزهای بین  سنگ فرش محوطه سازی موثرترین راه برای جلوگیری از رشد علف های هرز است.

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *