مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تماس با ما :

09127927904

ساعات کاری ما :

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 21

محوطه سازی باغ ایرانی

محوطه سازی باغ ایرانی

مدت زمان مطالعه 5:12 دقیقه
محوطه سازی باغ ایرانی

محوطه سازی باغ ایرانی با کمترین هزینه

محوطه سازی باغ ایرانی هنری سنتی و بینظیر است که از گذشته های بسیار دور در ایران شکوفا شده و تا به امروز محوطه سازی باغ ایرانی نیز همچنان اثر خود را در محوطه سازی باغ ها دارد.

باغ‌های ایرانی، ویژگی هایی مانند ارزش‌های هنری ، فرهنگی ، و محیط طبیعی زیبا را به نمایش می‌گذارند و همچنین اصول و فلسفه‌های خاص خود را نیز دنبال می‌کنند.

محوطه سازی باغ ایرانی باغ های ایرانی معمولاً از عناصری مانند: گیاهان بومی متنوع، آب، تنوع رنگ‌ها ف تنوع بافت‌ های  مختلف، سنگ‌های زینتی ، نورپردازی‌های ویژه و سازه‌های معماری استفاده می‌کنند.

 

محوطه سازی باغ ایرانی آرسس گروه معماری آرسس

چهار باغ ایرانی

از ویژگی‌های مهم محوطه سازی باغ ایرانی، می توان به ایجاد فضاهای مختلفی برای استراحت، تفریح، و ایجاد ارتباط نزدیکتر با طبیعت است.باغ‌های ایرانی معمولاً ساختاری مرکزی به نام چهارباغ یا چهار طرف باغ تشکیل شده اند که این ساختار نشان دهنده چهارفصل سال می باشد.

در این مقاله از پروه معماری آرسس به بررسی محوطه سازی باغ ایرانی،تاریخچه این نوع از باغ ها، اصول محوطه سازی باغ ایرانی و همچنین بررسی مشهورترین محوطه سازی باغ ایرانی می پردازیم تا انتها با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : محوطه سازی با چمن مصنوعی

معماری باغ ایرانی آرسس گروه معماری آرسس

بیشتر بخوانید : محوطه سازی استخر

تاریخچه محوطه سازی باغ ایرانی

محوطه سازی باغ ایرانی به سال های دور و تقریبا به قرن ششم میلادی برمیگردد.  در واقع می توان گفت زمانی که کوروش بزرگ بر ایران حکومت می کرد تصمیم  به طراحی باغ باستانی پاسارگاد گرفت و دستور داد آن را در استان شیراز بنا کنند.

ایده ساخت محوطه سازی باغ ایرانی توسط کوروش بزرگ باعث شد مفهوم بهشت زمینی در زمان امپراتوری هخامنشیان به واقعیت تبدیل شد.

 

معماری باغ آرسس گروه معماری آرسس

طراحی باغ ایرانی

طرح‌های باغ‌های ایرانی در باغ‌های تاج محل در هندوستان ، اندلس در اسپانیا، مقبره همایون و بسیاری از باغ‌های ایالات متحده و دیگر کشورهای جهان تأثیر گذاشته و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پاسارگاد، پایتخت باستانی ایران، قدیمی‌ترین نمونه برای طراحی باغ ایرانی است که در تمدن بشری با نام چهار باغ یا باغ چهارگانه نیز شناخته شده است. باغ ارم یا باغ عدن یکی از جذاب‌ترین باغ‌های ایرانی است که در شیراز قرار دارد. باغ‌های باستانی متعدد دیگری نیز در ایران وجود دارد، از جمله پارک ملی گلستان در نزدیکی دریای خزر ، باغ شاهزاده (شازده) در ماهان،. باغ فین کاشان ، باغ ایل گلی تبریز، و باغ گلشن در طبس.

طراحی هر کدام از باغ های ایرانی متاثر از اقلیم، هنر، اعتقادات، شعر، ادبیات کشور و منطقه ای است که باغ در آن واقع شده است. علاوه بر این، هر باغ ممکن است دارای یک بانک ژن از میوه ها، گل ها، گیاهان و سبزیجات آن منطقه نیز باشد.

بیشتر بخوانید: محوطه سازی کافی شاپ

معماری باغ های ایرانی گروه معماری آرسس گروه معماری آرسس

طراحی محوطه باغ و ویلا ایرانی

اگرچه باغ‌های بسیاری در طول قرن‌ها به دست مهاجمان ویران شد، اما ایرانیان تلاش کرده‌اند تا باغ‌های جدیدی بسازند که هر کدام به مقصد مورد علاقه بسیاری از گردشگران از سراسر جهان تبدیل شده‌اند.

برخلاف دیگر طرح‌های باغ‌ مانند باغ های اروپایی و یا ژاپنی، اصل اساسی باغ ایرانی، ساختن بهشت ​​در فلات متروک ایران است

روزهای قدیم باغ های ایرانی

باغ هایی که ساسانیان در ایران ساختند تاثیرگرفته از آیین زرتشتی بود. ارزش وجود آب جاری در حیاط بیشتر مورد تاکید بود . دوران ساسانیان زمانی زمانی بود که باغ ایرانی برای اولین بار به صورت مکتوب ترسیم شد.

پلان طراحی باغ ایرانی

در محوطه سازی باغ ایرانی هر یک از اجزا تفسیر متفاوتی  دارند و علاوه بر اینکه به دلیل معماری ، طراحی و هندسه متمایز هستند نمادگرایی نیز در آنها به طور قابل توجهی تقویت شده است.

 

محوطه سازی باغ گروه معماری آرسس گروه معماری آرسس

ویژگی های باغ ایرانی

  1. وجود دیوارهای بلند اطراف باغ
  2. تقسیم چهار بخش
  3. خیابان های موازی و پیاده رو
  4. استفاده از خطوط مستقیم در طراحی
  5. وجود آلاچیق و یا یک بنا در مرکز یا بالاترین قسمت باغ
  6. وجود یک کانال آب اصلی و یا قنات در داخل باغ
  7. فواره‌ها و نهرهای آب
  8. وجود استخرهای بزرگ برای جلوه های انعکاسی برای افزایش زیبایی منظره جلوی آلاچیق

 

طراحی خانه باغ ایرانی آرسس گروه معماری آرسس

عناصر کلیدی طراحی محوطه باغ ایرانی

هندسه 

محوطه سازی باغ ایرانی با استفاده از زوایای 90 درجه، یک باغ مستطیل شکل استفاده از مسیرهای پیاده روی یا کانال های آب به چهار قسمت تقسیم می شود.

علاوه بر این موراد ، عدد چهار به این دلیل اهمیت داشته  که به چهار عنصر طبیعی آب ، گیاه ،زمین و آسمان بر اساس اوستا، کتاب مقدس باستانی زرتشتیان اشاره داشت.

نور 

نور مستقیم خورشید، نور فیلتر شده از طریق گیاهان و…..، الگوهای سایه ای که روی سنگفرش ها ایجاد می شود باعث ایجاد سایه های عمیق در محوطه سازی باغ ایرانی می شود.  تاثیر وجود نور و سایه باهم در طراحی محوطه باغ ایرانی بسیار با اهمیت است.

سایه 

نور در ایران با شدت بیشتری می تابد ود مای هوای در برخی نقاط 40 تا 50 درجه نیز می رسد ، مردم برای در امان ماندن از نور خورشید درختان بسیاری را می کاشتند تا از سایه آنها استفاده کنند و همچنین از نرده ها ف آلاچیق ها، سایبان ها و ….  نیز برای مسدود کردن نور استفاده می کردند.

آب 

ایرانیان در گذشته راه های زیادی را برای آوردن آب به باغ ها ابداع کرده بودند ، از جمله تونل های زیرزمینی، حفرچاه و قنات و……

آب و هوای ایران خشک است به همین دلیل، وجود سایه را در باغ ها مهم می کند. از این رو نور خورشید و تأثیرات آن از عوامل مهم طراحی سازه به‌منظور ایجاد بافت‌ها و اشکال خاص برای کنترل نور بودند. درختان عمدتاً به عنوان سایه طبیعی در باغ ایرانی وجود دارند.

درختانی مانند صنوبر سیاه، چنار، کاج، بید، افرا، چنار،  سرو و درختان میوه مختلف در میان ایرانیان محبوبیت داشته است. آلاچیق ها و دیوارها نیز از نظر ساختاری در جلوگیری از نور خورشید برجسته هستند.

اصول طراحی باغ ایرانی

گرما جریان ثابت آب را هم در طراحی و هم در نگهداری باغ مهم می‌کند. باغ ها همیشه در کنار قنات ها یا چشمه ها ساخته شده اند. معمولاً معماری و ساختار جریان آب به گونه ای بود که آب از یک قسمت برای آبیاری درختان و گیاهان وارد باغ می شود و از انتهای دیگر آن خارج می شود.

 

طراحی باغ ایرانی مدرن آرسس گروه معماری آرسس

معماری محوطه سازی باغ ایرانی

همچنین تمایل ایرانیان به تماشای آب روان، باعث شده تا زیرساخت هایی را برای نگهداری آب بیشتر در باغ ایجاد کنند. وجود عناصری مانند نهرها، آبنماها، و حوض ها علاوه بر زیبایی ، خاصیت خنک کنندگی نیز داشته است.

 

طراحی باغ ایرانی آرسس گروه معماری آرسس

ایده محوطه سازی باغ ایرانی

آبیاری برای گیاهان مورد نیاز است، بنابراین درختان اغلب در کنار جوی کاشته می‌شوند که به نهرهای اصلی متصل است و دسترسی به آب را برای ریشه درختان فراهم می‌کند.

محوطه سازی باغ ایرانی معمولاً با عمارت ها یا کوشک ها نیز همراه هستند. معماران ایرانی اغلب سعی می کنند از طریق پیوند باغ اطراف با حیاط داخلی، فضای داخلی را با فضای باز ادغام کنند. طراحان اغلب عناصر معماری مانند قوس های طاقدار را بین قسمت های بیرونی و داخلی قرار می دهند تا شکاف بین آنها باز شود.

در این مطلب از سایت گروه معماری آرسس به بررسی محوطه سازی باغ ایرانی پرداخته ایم ممنون از اینکه تا انتها با ما همراه بودید شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه محوطه سازی باغ ایرانی با گروه معماری آرسس در ارتباط باشید. ( 09127927904 )

4.9/5 - (8 امتیاز)

مطالب پربازدید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *