مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تماس با ما :

09127927904

ساعات کاری ما :

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 21

نکات مهم طراحی آبنما در محوطه سازی

نکات مهم طراحی آبنما در محوطه سازی

مدت زمان مطالعه 2:13 دقیقه

نکات مهم طراحی آبنما در محوطه سازی

آبنماها، به عنوان عناصری زینتی و آرامش‌بخش، می‌توانند محوطه ویلا ها و باغ ها را به شکل بی نظیری زیبا و دلنشین تر کنند. طراحی و استفاده از آبنمادر محوطه سازی، علاوه بر افزودن زیبایی به منظره شما، می‌تواند احساس آرامش و راحتی فضا را نیز بیشتر کند.

در این مقاله از آرسس به بررسی تاثیر آبنما در محوطه سازی و همچنین مزایای طراحی آبنما در محوطه سازی می پردازیم ، تا انتها با ما همراه باشید.

آبنماها از گذشته تا کنون نمادی از آرامش، زیبایی و اعتدال، بوده اند و در محوطه سازی نیز به عنوان عنصری مهم و جذاب بشمار می روند. آبنماها علاوه بر اینکه فضا را زیبا تر می کنند ، بلکه با صدای آب جاری ، احساس آرامش و قرار گرفتن در طبیعت را نیز تقویت می‌کنند.

ساخت آبنما در باغ ارسس گروه معماری آرسس

آبنما در محوطه سازی در انواع و شکل های مختلفی وجود دارند که شامل انواع آبنماهای مدرن، آبنماهای کلاسیک و سنتی می باشند. هرکدام از انواع آبنماها به عنوان نقطه تمرکز برجسته ای در منظره عمل کنند.

از آبنما در محوطه سازی می‌توان برای تکمیل فضاهای گل کاری شده ، حیاط‌ها، پارک‌ها یا فضای باغ ها و…. استفاده کرد

6 مزیت استفاده از آبنما در محوطه سازی

در ادامه به بررسی مزایای استفاده از آبنما در محوطه سازی می پردازیم:

  1. آرامش

برای بسیاری از مردم شنیدن صدای جاری شدن آب بسیار آرامش بخش است. در واقع، بررسی های دانشمندان نشان می دهد که شنیدن صدای آب تأثیر فیزیکی بر بدن ما دارد و  یون‌های منفی را آزاد می‌کند، آزاد شدن یون های منفی منجر به آرامش بدن و ذهن می‌شود.

استفاده از آبنما در محوطه سازی  و فضای باز باغ و یا ویلا یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین راه ها برای از بین بردن استرس های روزمره است.

بیشتر بخوانید:3 ایده محوطه سازی با چوب

ساخت آبنما در باغ ویلا آرسس گروه معماری آرسس

  1. از بین بردن آلودگی صوتی

وجود سروصدا ها و آلودگی های صوتی باعث بهم خوردن تمرکز افراد می شود.

استفاده از آب و آبنما در محوطه سازی و در فضای بیرونی محیط زندگی صداهای ناخواسته را از بین می برد و شما می توانید آرامش و تمرکز را دوباره بدست آورید.

بیشتر بخوانید:پله در محوطه سازی

آبنما در محوطه سازی و طراحی محوطه آرسس گروه معماری آرسس

 

  1. افزایش زیبایی محوطه

وجود آبنما فوراً باغ ها را زیبا می کند، زیبایی بیشتری به باغ شما می بخشد و هنگام فروش ملک جذابیت و قیمت ملک را افزایش می دهد. همچنین می‌توانید با افزودن تعدادی ماهی به بخش پایین آبنما، زیبایی آبنما را افزایش دهید، اما باید اطمینان حاصل کنید که آبنما به اندازه کافی بزرگ است تا ماهی ها به راحتی بتواننند در آن زندگی کنند.

کاشت گل نیز در اطراف آبنما در محوطه سازی جذابیت آن را افزایش می دهد. با این حال، ضروری است که گیاهان خود را با دقت انتخاب کنید. شما نباید گیاهانی که گرده‌ و برگ های زیادی تولید می کنند را انتخاب کنید ، زیرا گرده و برگ ریخته شده داخل آبنما می‌تواند باعث رشد جلبک شود.

بیشتر بخوانید:گابیون در محوطه سازی

ساخت آبنما در باغ و ویلا آرسس گروه معماری آرسس

  1. حیات وحش زیبا

وجود آبنما در محوطه سازی نه تنها  باعث خوشحالی شما می شود ، بلکه می تواند  موجودات دیگر مانند پرندگان، پروانه ها و سنجاقک ها را به خود جذب کند. یک پوشش توری برای آبنما در نظر بگیرید تا حیواناتی که از آبنما ، آب می نوشند در آن نیفتند و غرق نشوند.

  1. خنک کننده

وجود آب در محوطه باعث خنک تر شدن محیط می شود و به شما کمک می کند تا احساس شادابی بیشتری داشته باشید. داشتن یک آبنما در محوطه سازی در نزدیکی پاسیو ایده خوبی برای تابستان است.

بیشتر بخوانید:

  1. شخصی سازی

شکل ها و اندازه های زیادی برای آبنما در محوطه سازی وجود دارد که به شما امکان می دهد یک ویژگی جذاب را که نشان دهنده سلیقه و سبک شما است رابه محوطه خود اضافه کنید.

بیشتر بخوانید:محوطه سازی تراس

ساخت آبنما در باغ آرسس گروه معماری آرسس

انواع آبنما در محوطه سازی

به صورت کلی، سه نوع آب نما در محوطه سازی وجود دارد:

  • آبنماهای رومیزی 

آبنماهای رو میزی،  آبنماهای کوچکی هستند که روی سطح صاف قرار می گیرند. سطح زیری این آبنماها باید به اندازه کافی پایدار باشد تا آبنمای شما را نگه دارد.

بیشتر بخوانید:محوطه سازی ویلا

آبنما رومیزی در محوطه سازی آرسس گروه معماری آرسس

  • آبنماهای دیواری 

وقتی صحبت از آبنماهای دیواری به میان می آید، دو نوع وجود دارد: فواره هایی که دارای آب جاری مانند آبشار هستند و فواره هایی که روی دیوار نصب می شوند.

 

آبنما دیواری در محوطه سازی آرسس گروه معماری آرسس

 

  • آبنماهای کف

این نوع از فواره ها معمولاً فواره های بزرگ و مستقلی هستند. آنها را به عنوان آبنما بزرگ رومیزی در نظر بگیرید.

 

ساخت آبنما در باغ ارسس گروه معماری آرسس

نکات مهم برای استفاده از آبنما در محوطه سازی

بیشتر آبنماهای مورد استفاده در فضای باز نیاز به بررسی دقیق برای محل قرارگیری و مراقبت های ثانویه دارند.

تعیین سطح آب نما در محوطه سازی

محوطه باغ خود را در نظر بگیرید. آیا در باغ شما درختان و گیاهان وجود دارند که گرده تولید می کنند یا برگ زیادی دارند و برگ های آنها می ریزد؟اگر جواب شما به این سوال بله است ، قرار دادن آبنما در نزدیکی این درختان ایده خوبی نیست زیرا گرده ها و برگ ها می توانند پمپ آبنما را مسدود کنند و آب موجود در آن را آلوده و کدر کنند.

اگر می خواهید  آبنما آلودگی های صوتی را کم کند و شما از صدای آب لذت ببرید نباید آبنما را در گوشه ای از محوطه قرار دهید و باید جایی در وسط باغ و محوطه برای آبنما تعیین کنید تا هم بهتر دیده شود و هم بتوانید از آن لذت ببرید.

بیشتر بخوانید:گیاهان محوطه سازی مناسب ویلا و باغ

همچنین می‌توانید آبنما را در نزدیکی پاسیو یا منطقه ای که برای سرگرمی در نظر گرفته اید قرار دهید،تا به شما کمک می‌کند محیطی طبیعی ایجاد کنید.

همچنین ممکن است بخواهید هنگام قرار دادن آبنما اصول فنگ شویی را نیزدر نظر بگیرید. طبق فنگ شویی، آب جاری نماد درآمد است. مطمئناً این دلیل خوبی برای فکر کردن به ماهیت فضای محوطه است.

آبنما در محوطه سازی گروه معماری آرسس

الزامات عملیاتی آب نما در محوطه سازی

منبع تغذیه آبنما توسط پمپ هایی که نیاز به برق دارند تامین می شود. بنابراین، ممکن است بخواهید به این مسئله فکر کنید که چگونه می‌توانید سیم‌های داخلی را پنهان کنید و به چه نوع سیمی نیاز دارید.

علاوه بر این، تهیه یک کابل مقاوم در برابر آب بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید:سنگ فرش محوطه سازی

آبنما در محوطه سازی آرسس گروه معماری آرسس

نگهداری

آبنما نیز مانند بسیاری از بخش های محوطه نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، اما می توان گفت به طور قابل توجهی به نگهداری کمتری نسبت به استخر نیاز دارد.

فصل

استفاده از آبنما در محوطه سازی برای فصل  تابستان عالی هستند، اما در زمستان اضافی هستند. شما باید یک آبنمای فصلی را در زمستان خاموش کنید و برای جلوگیری از آسیب دیدن  از آن محافظت کنید. این کار بسیار ساده است و شما باید آب را تخلیه کنید و روی پمپ پوشش قراردهید.

بیشتر بخوانید:محوطه سازی باغ ایرانی

آبنما در محوطه سازی گروه معماری آرسس

البته اگر در منطقه ای زندگی می کنید که زمستان معتدلی دارد در زمستان نیز می توانید آبنما را روشن بگذارید در غیر این صورت، یک آبنما زمستانی با سیستم گرمایش داخلی استفاده کنید. اگر در منطقه ای با آفتاب زیاد زندگی می کنید، گرمایش خورشیدی نیز یک گزینه است.

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *