مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تماس با ما :

09127927904

ساعات کاری ما :

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 21

گیاهان محوطه سازی مناسب ویلا و باغ

گیاهان محوطه سازی مناسب ویلا و باغ

مدت زمان مطالعه 8:83 دقیقه
گیاهان محوطه سازی

صفر تا صد گیاهان محوطه سازی

انتخاب مناسب ترین گیاهان محوطه‌ سازی یکی از سخت ترین و حساس ترین بخش ها برای طراحی و ساخت محوطه است که به صورت مستقیم بر زیبایی، عملکرد و پایداری محوطه تأثیر می‌گذارد.

انتخاب‌ گیاهان محوطه سازی باید با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی منطقه ، ویژگی های خاک، نور محیط و سایر عوامل محیطی  و منطقه جغرافیایی انجام شود.

انتخاب گیاهان محوطه سازی به عنوان عنصری زینتی یا برای کاربردهای خاص می‌تواند به بهبود کیفیت محیط زیست و افزایش کارایی محیط  کمک کند.

در این مقاله از گروه معماری آرسس به بررسی گیاهان محوطه سازی ومهم ترین نکات هنگام انتخاب گیاهان می پردازیم تا انتها با ما همراه باشید.

گیاهان محوطه سازی - گروه معماری آرسس

گیاهان مخصوص محوطه سازی

انتخاب گیاهان محوطه سازی بر اساس زیبایی شناسی

چندین ویژگی زیبایی شناختی برای گیاهان وجود دارد که هنگام انتخاب گیاهان برای منظره باید در نظر گرفته شود.

فرم

فرم یا شکل یک گیاه اولین اصل در طراحی محوطه با گیاهان است که هنگام انتخاب گیاهان باید مورد توجه قرار بگیرد.  گیاهان دارای شکل های مختلفی هستند و شکل آن ها بر اساس نوع گیاه متفاوت است. مثلا:

بوته ها دارای فرم گرد، ستونی، عمودی یا پهن هستند.

بیشتر بخوانید : محوطه سازی با چمن مصنوعی

گیاهان برای محوطه سازی آرسس گروه معماری آرسس

درختان برگریز دارای فرم های مخروطی یا هرمی، راست، ستونی، گرد، بیضی یا گلدانی شکل هستند.

گیاهان همیشه سبز دارای فرم ، گرد، هرمی باریک، هرمی پهن، ستونی، گسترده و خزنده هستند.

این شکل ها می توانند متقارن و یا نامنظم باشند. هر چه شکل گیاه نامنظم یا نامتقارن باشد بیشتر جلب توجه می کند و چشم را به خود جلب می کند.

فرم های افقی چشم را به سمت پایین به سمت زمین هدایت می کند در حالی که فرم های عمودی چشم را به سمت بالا به سمت بالا و آسمان هدایت می کند که احساس بلندی ایجاد می کند و حس باریکی را به فضا می بخشد.

بیشتر بخوانید :محوطه‌ سازی کافی شاپ

گیاهان مناسب محوطه سازی ویلا - آرسس

فرم های گرد و فرم های خنثی رایج ترین شکل گیاهان هستند. آنها حرکت آسان چشم را در اطراف یک منظره تشویق می کنند.  از گیاهان گرد می توان برای احاطه گیاهان مخروطی، هرمی و ستونی استفاده کرد تا کیفیت برجسته آنها کاهش یابد.

به جای گیاهانی که همگی فرم یکسانی دارند از ترکیبی از چند فرم استفاده کنید زیرا استفاده از گیاهانی که دارای یک فرم هستند باعث می شود منظره شما خسته کننده شود.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی استخر

بافت

بافت دومین اصل طراحی محوطه است که باید مورد توجه قرار گیرد و به نازک یا متراکم بودن، درشت یا ریز، سخت یا صاف، سنگین یا سبک بودن شاخ و برگ گیاه اشاره دارد. در ایجاد کنتراست مفید است، اما باید مراقب بود که دو بافت افراطی در کنار هم قرار نگیرید (مثلاً استفاده از گیاهان بسیار درشت در کنار گیاهان بسیار ظریف).

بافت های درشت باید در مناطق وسیع استفاده شود. اگر این بافت ها در نواحی کوچک استفاده شود، باعث می‌شود نواحی کوچک‌تر از آنچه هستند احساس شود و در چشم خشن به نظر برسد.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی باغ ایرانی

گیاهان محوطه سازی گروه معماری آرسس 1 گروه معماری آرسس

رنگ

رنگ سومین اصل طراحی محوطه است که باید در نظر گرفته شود و بیشترین جذابیت را به منظره می بخشد. در حالی که بیشترین واکنش را در افرادی که منظره را مشاهده می کنند برمی انگیزد.

زرد، نارنجی و قرمز رنگ های گرم در چرخه رنگ هستند. این رنگ های گرم عموماً در منظره خودنمایی می کنند، بیننده را هیجان زده می کنند و احساس نشاط و شادی را برمی انگیزند

رنگ‌های سبزوآبی رنگ‌های سرد در چرخه رنگ هستند. رنگ های سرد تمایل دارند با منظره ترکیب شوند و احساس آرامش و استراحت را در بیننده ایجاد کنند.

رنگ های مکمل رنگ هایی هستند که دقیقاً در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ قرار دارند. آنها همیشه از یک رنگ گرم و یک رنگ سرد تشکیل شده اند که باعث ایجاد تضاد در رنگ، پاسخ احساسی و درک فاصله می شود. رنگ هایی که کنار هم قرار می گیرند رنگ های مشابه نامیده می شوند . هنگامی که در ترکیب با یکدیگر استفاده می شوند، خوشایند و متعادل هستند.

بیشتر بخوانید :سنگ فرش محوطه سازی

هنگام انتخاب گیاهان برای طراحی منظره، فقط به رنگ گل‌های آن‌ها فکر نکنید، زیرا معمولاً هر سال برای مدت کوتاهی وجود دارند و برای داشتن منظره ای بی نظیر به دیگر وِیژگی ها نیز اهمیت دهید.

انتخاب گیاه بر اساس موقعیت جغرافیایی

هنگام انتخاب گیاهان برای طراحی منظر، باید موقعیت جغرافیایی و اقلیم منطقه را نیز در نظر بگیرید . این وِیژگی ها باید بخشی از فرآیند تصمیم گیری شما باشد.

سرسختی

گیاهانی را انتخاب کنید که با آب و هوای منطقه شما مطابقت داشته باشد به عنوان مثال، در مناطقی که دمای انجماد و زیر صفر معمول است، گیاهان مقاوم به سرما باید انتخاب کنید تا بتوانند در سرما زنده بمانند.

شرایط خاک و رطوبت

شرایط رطوبت و خاک محیطی که در آن محوطه سازی می کنید را در نظر بگیرید. گیاهان را انتخاب کنید که در آن نوع محیط رشد می کنند. به عنوان مثال، برخی از گیاهان در خاک بسیار مرطوب یا بسیار خشک به خوبی رشد می کنند در حالی که برخی دیگر اصلا در چنین محیطی رشد نمی کنند.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی ویلا

گیاهان زینتی مناسب محوطه سازی آرسس گروه معماری آرسس

 

الزامات  نگهداری و درمان گیاهان

درک توانایی مالی مشتری و تمایل او به نگهداری از گیاهان مختلفی که انتخاب می کنید بسیار مهم است. اگر نمی‌خواهند یا نمی‌توانند از گیاهانی مراقبت کنند که مستعد بیماری هستند و برای پیشگیری از بیماری نیاز به درمان دائمی دارند، باید گیاهان ی را انتخاب کنید که به نگهداری کمتری نیاز دارند و مقاوم به بیماری هستند.

ممکن است بخواهید از درختان یا درختچه‌هایی که میوه‌های نامرتب، میوه‌های بدبو یا میوه‌هایی که پرندگان، حیوانات یا حشرات ناخواسته زیادی را جذب می‌کنند، خودداری کنید.

اندازه های گیاه

هنگام انتخاب گیاهان برای محوطه سازی، باید اندازه گیاهان در حالت بالغ را در نظر بگیرید،  نه اندازه آنها در زمان خرید. هنگام کاشت آنها، به جای اندازه فعلی، آنها را بر اساس میزان بزرگی آنها در زمان بلوغ ترتیب و فاصله دهید و بررسی کنید محوطه شما مناسب درختانی با ابعاد بزرگ هست و یا نه.

نور مورد نیاز

اکثر گیاهان در آفتاب کامل، نیمه آفتاب و نیمه سایه یا در سایه کامل بهترین رشد را دارند. هنگام انتخاب گیاهان برای طراحی محوطه ، مکانی که قرار است هر گیاه کاشته شود و میزان آفتاب یا سایه آن در آن مکان در طول سال را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید :گابیون در محوطه سازی

گیاهان محوطه سازی فضای سبز آرسس گروه معماری آرسس

گیاهان مناسب محوطه سازی 

چهار دسته اصلی از گیاهان زینتی وجود دارد.  این دسته بندی ها آنها شامل درختان، درختچه ها، بوته ها و گیاهان پوششی هستند.

درختان معمولاً 4.5 متر یا بالاتر هستند. درخت ها یک تنه اصلی و به طور معمول یک سایبان مرتفع مشخص دارند.

بوته ها معمولاً کمتر از 4.5 متر هستند.  بوته ها معمولاً دارای چندین شاخه یا ساقه هستند که از پایه خود منشعب می شوند.

بیشتر بخوانید :گابیون در محوطه سازی

گیاهان رونده به صورت افقی رشد می کنند یا به صورت عمودی بالا می روند. آنها می توانند همیشه سبز یا برگریز، چوبی یا علفی، یکساله یا چند ساله باشند. آنها را می توان برای گل ها، میوه ها و یا به سادگی شاخ و برگشان پرورش داد.

گیاهان پوششی ، گیاهان کم رشدی هستند که زمین را در آغوش گرفته و مانند یک مالچ زنده عمل می کنند. آنها متراکم مات هستند و معمولاً ارتفاع آنها از چند سانتی متر تا بالای زانو متغیر است. اینها می توانند طیف گسترده ای از انواع گیاهی از جمله بوته ها، انگورها، سرخس ها، علف های زینتی و بامبو را شامل شوند.

گونه های زیادی از گیاهان چوبی برای استفاده در محوطه سازی وجود دارد. انتخاب خود را بر اساس زیبایی شناسی، نحوه استفاده از آنها و الزامات فرهنگی قرار دهید.

بیشتر بخوانید :محوطه سازی تراس

 

چه گیاهانی برای محوطه سازی ویلا مناسب هستند؟

در ادامه به بررسی برخی از گیاهان محوطه سازی ویلا می پردازیم:

گل‌های زینتی

گل‌های گلخانه‌ای مثل گل‌های، استرلیتز، بگونیا

گل‌های فصلی مانند گل‌های یاس، لیلیوم و گل‌های فصلی دیگر.

گل‌های گلخانه‌ای مانند ویولت یا گل‌های محلی.

گل برای محوطه سازی آرسس گروه معماری آرسس

گیاهان خزانه‌ای

گیاهان خزانه‌ای مانند بوته‌ها و درختچه‌های همیشه سبز مثل گونه‌های مختلف اقاقیا و سایر گونه‌ها.

گیاهان پوششی و گیاهان پوششی خاک پوش و گونه‌های مختلف زالزالک.

گل‌های مقاوم به خشکی

گیاهان مقاوم به خشکی مثل لاواندر، ‌آویشن، گل‌های خشکی مانند گل یونانی و گل های پیازی.

گل‌های پاپیونی

گل‌های با رنگ‌ها و فرم‌های متنوع.

گیاه پاپیونی برای محوطه اسزی گروه معماری آرسس

گیاهان پوششی خاک

گیاهانی مثل زینیا، گل‌های رازیانه، گل‌های زیره، و گیاهان پوششی دیگر.

گل رازیانه برای محوطه سازی آرسس e1705392181773 گروه معماری آرسس

گل‌های آپارتمانی

گل‌های آپارتمانی که ممکن است در فضاهای داخلی و بیرونی کاربرد داشته باشند.

گیاهان آپارتمانی برای محوطه سازی ارسس گروه معماری آرسس

5/5 - (2 امتیاز)

مطالب پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *