مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تماس با ما :

09127927904

ساعات کاری ما :

شنبه تا چهارشنبه 9 صبح تا 21

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار

مدت زمان مطالعه 12:20 دقیقه

دو راه برای ساختن خانه در زمینی شیبدار وجود دارد: استفاده از روش “برش و پر کردن” یا استفاده از پایه.

برش و پر کردن  به فرآیند تسطیح زمین برای فونداسیون با افزودن خاک، حذف آن یا هر دو اشاره دارد. خاک ممکن است برای «پر کردن» قطعه و تراز کردن آن وارد شود، یا می توان آن را از شیب حفر کرد («برش») و یا با کامیون خارج کرد یا برای تقویت دیوارهای حائل خانه استفاده کرد. بسته به درجه، شرایط خاک و سایر عوامل، برش و پر کردن می تواند ساخت و ساز را چندین برابر هزینه ساخت خانه در یک سایت مسطح کند.

استفاده از پایه ها  جایگزینی برای برش در شیب است که شامل استفاده از جرثقیل برای بلند کردن خانه بر روی ستون های چوبی یا فولادی است. این می‌تواند روشی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از برش و پر کردن باشد و همچنین می‌تواند قلمرو امکاناتی را برای قرار دادن خانه، مانند ساختن روی درختان یا آب، باز کند.

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار گروه معماری آرسس

چرا روی سایت شیبدار بسازیم؟

این تصادفی نیست که برخی از خانه های بسیار جذاب در جهان بر روی شیب ها ساخته شده اند. در اینجا دلیل آن است:

  • دیدگاه ها . می‌توانید از مناظر خیره‌کننده دره‌های سبز یا جنگل‌های جنگلی در پایین، چشم‌اندازهای آسمان صاف در بالا، و خطوط دید بی‌وقفه برای مایل‌ها در برخی موارد لذت ببرید.
  • محوطه سازی . برای بسیاری، جذابیت اصلی داشتن یک خانه در شیب، زیبایی شناسی قابل توجهی است که ارائه می دهد، که شامل فرصتی برای محوطه سازی خیره کننده است.
  • فضا . تعداد زیادی با شیب های تند، فضای اضافی زیرزمینی را که به عنوان طبقه دیگری از خانه عمل می کند، فراهم می کند.
  • نور طبیعی . هنگامی که در حال ساختن نقشه خانه خود هستید، پنجره های کناری را فراموش نکنید! خانه‌هایی که در کنار یک تپه قرار دارند، اغلب برای به حداکثر رساندن نور طبیعی بسیار عالی قرار دارند، ویژگی ارزشمندی که مزایای سلامتی زیادی را به همراه دارد، مانند خلق و خوی بهتر، خواب بهتر و بهره‌وری بالاتر.
  • انزوا . برای کسانی که به حفظ حریم خصوصی اهمیت می دهند، ساختن روی یک شیب به شما امکان می دهد مکانی را دور از مسیر معمولی انتخاب کنید.

محوطه سازی در زمین شیب دار گروه معماری آرسس

چالش های اصلی ساخت و ساز در زمین های شیبدار چیست؟

بزرگترین موانع به دو عامل اصلی خلاصه می‌شوند: شیب شیب و شیب یا سرازیری زمین.

شما می توانید یک ایده تقریبی از چالش برانگیز بودن یک سایت خاص با رتبه بندی گرادیان آن به دست آورید. شیب کمتر از 10 درصد اندک در نظر گرفته می شود و آسان ترین روش برای ساخت است، در حالی که 11-20 درصد متوسط ​​در نظر گرفته می شود. هر چیزی بالاتر از 20٪ شیب دار تلقی می شود. فراتر از حدود 15٪، هزینه ها به طور قابل توجهی افزایش می یابد، زیرا خطرات بیشتر می شود و کار دشوارتر می شود.

طرح شیب دار (جایی که قسمت جلویی خانه تا پشت بالا می رود) نیز چالش برانگیزتر از طرح شیب دار است. این نوع قطعات معمولاً به مقداری برش یا حتی انفجار و حمل و نقل و دفع سنگ و خاک نیاز دارند.

کار پایه اضافی – زمان و هزینه

بی سابقه نیست که خانه هایی با درجه های 50% ساخته شده باشند. با این حال، هزینه سیستم های پی پیچیده مورد نیاز برای چنین خانه هایی اغلب بیشتر از هزینه کل خانه در زمین صاف است.

اما حتی مکان‌هایی که شیب متوسطی دارند معمولاً به بتن بیشتر، حفاری عمیق‌تر توسط تجهیزات حفاری تخصصی یا انفجار، دیوارهای حائل یا تراس‌ها و راه‌حل‌های تخصصی برای سیستم‌های زهکشی و سپتیک نیاز دارند. تمام آن کار اضافی و مواد مورد نیاز برای اطمینان از اینکه خانه مطابق با کد و ایمن برای سکونت است به معنای هزینه های بالاتر و زمان ساخت طولانی تر است.

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار ارسس گروه معماری آرسس

آب – زهکشی و فاضلاب

اگر تا به حال فیلمی از اثرات گل و لای دیده باشید، متوجه خواهید شد که چرا توجه مناسب به زهکشی – هم برای آب های سطحی و هم برای آب های زیرسطحی – برای ساختن در یک شیب کاملاً ضروری است.

رواناب بارندگی باید به دور از پایه خانه شما هدایت شود، بدون اینکه هیچ گونه املاک همسایه با جریان آب و بدون آبگرفتگی معابر عمومی به خطر بیفتد. دیوارهای حائل باید “مخزن” (ضد آب) و تخلیه شوند تا از جمع شدن آب در آنجا جلوگیری شود. معمولاً می‌توان برای هدایت رواناب به زه‌کشی‌های طوفان یا غوطه‌ورها (چاله‌هایی که در زمین حفر شده و با قلوه سنگ پر شده‌اند که به آب‌های سطحی اجازه می‌دهد به داخل زمین نفوذ کند) استفاده کرد.

اگر خانه شما دارای یک زیرزمین کامل است که زیر سطح آب فصلی قرار دارد، نشت آب زیرسطحی می تواند به یک مشکل تبدیل شود. راه‌حل‌ها از ظریف (زهکش‌های فرانسوی و/یا سنگ خرد شده در زیر شالوده) تا کاربردی (پمپ مخزن در زیرزمین در طول فصل باران) متغیر است.

در نهایت، تصفیه فاضلاب بسته به محل قرارگیری خانه شما نسبت به خط فاضلاب می تواند مشکل باشد. اگر خط در سربالایی است، ممکن است نیاز به نصب یک پمپ داشته باشید، و اگر در سرازیری است، ممکن است مجبور شوید برای کاهش جریان تا سرعت معقول، جایگاه‌هایی را نصب کنید.

پلان محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار گروه معماری آرسس

ذخیره سازی خاک پر و مناطق مرحله بندی

اگر قطعه شما نیاز به برش دارد، خاک اضافی حاصل یا باید به بیرون منتقل شود یا در جایی نزدیک ذخیره شود تا برای پر کردن استفاده شود. حتی اگر برش نمی‌زنید، به مکانی برای وسایل نقلیه، تجهیزات و تحویل نیاز دارید. اگر فقط در حال پر کردن هستید، باید خاک را با کامیون وارد سایت کنید، هزینه ای پرهزینه که به طور گسترده با جغرافیا متفاوت است، بنابراین ما به شدت توصیه می کنیم که تخمین زده شود.

دسترسی به خانه

دسترسی به ملک – هم برای شما و هم برای پیمانکارانتان – عامل مهمی است که باید در محاسبات خود در نظر بگیرید. املاکی که ممکن است در ابتدا شبیه به سرقت به نظر برسند، اگر راه خوبی برای دسترسی به آن وجود نداشته باشد، ممکن است هزینه های زیادی را برای درجه بندی اضافی به همراه داشته باشد. مسیرهای سوئیچ بک و خمیده مفید و جذاب هستند، اما املاک کوچکی که فضایی برای آنها ندارند، ممکن است چاره ای جز نصب یک راهروی شیب دار نداشته باشند که در آب و هوای نامساعد خطرناک باشد.

تکمیل سایت ساخت و ساز

طی هفته‌ها یا ماه‌ها ساخت خانه شما طول می‌کشد، زیرا کامیون‌ها می‌آیند و می‌روند، تجهیزات سنگین پارک می‌شوند، و مصالح ساختمانی در اطراف پراکنده شده‌اند، هر گونه گیاه طبیعی در سایت خانه جدید شما ضربه خواهد خورد. کاشت مجدد با گیاهان کشت شده یا انتظار برای رشد مجدد فلور طبیعی ممکن است نیاز به ماه‌ها انتظار داشته باشد تا ملک به شکلی که در ابتدای شروع فرآیند ساخت خانه جدید تصور می‌کردید به خود بگیرد.

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار 2 گروه معماری آرسس

نوع خاک

نوع خاک یک ملک شیبدار را می توان به راحتی نادیده گرفت اما می تواند برای سازندگان خانه مشکل ایجاد کند. در حالی که خاک های دانه ای (شن، ماسه یا سیلت با رس کم یا بدون رس) به خوبی زهکشی می کنند و می توانند بارهای زیادی را تحمل کنند، خاک های دارای رس زیاد هیچ کدام را خوب انجام نمی دهند. برخی از خاک‌های رس می‌توانند با متورم شدن یا انبساط در هنگام خیس شدن یا یخ زدن به پی آسیب برسانند و ممکن است نیاز به تعمیرات مهندسی گران قیمت یا پر کردن اضافی خاک دانه‌ای داشته باشند.

تاقچه های سنگی نزدیک به سطح نیز می توانند مشکلاتی را در سیستم های زهکشی و سپتیک ایجاد کنند. اغلب مقرون به صرفه ترین راه حل این است که در اطراف آنها کار کنید، زیرا منفجر کردن آنها پرهزینه است و خطر مسئولیت را برای بنیادهای همسایه به همراه دارد.

 

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار4 گروه معماری آرسس

محوطه سازی

 

البته کار کردن با زمین مسطح آسان‌تر است، اما با برنامه‌ریزی صحیح، یک زمین شیبدار می‌تواند بوم نقاشی برای محوطه‌سازی باشد که شما را از حیاط‌های جلویی معمولی متمایز می‌کند. شما می خواهید گیاهانی را که می توانند در شیب ریشه دار شوند، کنار بگذارید. گیاهان پوشش زمینی با ریشه های عمیق مانند پیچک انگلیسی و انگور Euonymus می توانند به کاهش فرسایش و جلوگیری از علف های هرز کمک کنند. برای کاشت در دیوارهای حائل، Better Homes & Gardens  گیاهانی را توصیه می کند  که در شکاف هایی مانند فلوکس خزنده، آویشن و آب نبات رشد خوبی داشته باشند. آنها همچنین آبشارها، گیاهان گلدانی، و سوئیچ‌بک‌های تزئین شده را برای ایجاد حیاط‌های شیب‌دار پیشنهاد می‌کنند.

 

محوطه سازی در زمین شیب دار 1 گروه معماری آرسس

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار 3 گروه معماری آرسس

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار آرسس 2 گروه معماری آرسس

محوطه سازی ویلا در زمین شیب دار آرسس معماریپ گروه معماری آرسس

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب پربازدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *